3 KRIITTISTÄ syytä alkaa rakastaa itseä - PIENI KIRJANEN SINULLE

Se on lauantai jälleen :D

Kuinka olla oman elämäsi tärkein ihminen? Tässä postauksessa paljastan Sinulle kolme asia, minkä vuoksi itsesi rakastaminen on kriittisen tärkeää. Käytän aika karuja esimerkkejä siitä, kuinka se, ettei me arvosteta itseä näkyy muille, jopa periytyy meidän lapsille.

Kun ihan ekan kerran törmäsin ajatukseen "ole oman elämäsi tärkein ihminen", olin jo tullut äidiksi. Kaikki minussa huusi, ettei se ole mahdollista! Ei enää, kun minun elämässä on semmoinen valo, jota ilman en haluaisi enää kuvitella mun olemista. Kaikki muu saisi minun puolesta mennä, mutta mun lapsi tulisi olemaan aina numero ykkönen mun elämässä. Koko ajatus oli minun makuun jotenkin liian itserakas.

Mutta sitten tuli se hetki, jolloin todella tajusin, mitä tuo lause tarkoitti. Tuli hetki elämässä, kun piti valita, annanko jonkun muun loputtomiin johtaa show'ta, jota kutsuin omaksi elämäkseni. Olin antanut jonkun muun käsikirjoittaa mun päiviä jo hyvän tovin, enkä ollut onnellinen. En ollut edes oma itseni, saati että olisin voinut sanoa rakastavani itseäni.


Miten on oletko Sinä elämäsi tärkein ihminen? Jos vastasit, ettet ole, jatka lukemista. Jos vastasit, että sinnepäin, jatka lukemista. Jos taas vastasit, että tottakai olen! Loistavaa! Jatka silti lukemista, koska tää teksti voi antaa uutta näkökulmaa. 

Sun on helpompi pitää huolta toisista, jos pidät huolta itsestäsi. Sinulla on vastuita. Voi olla lapset, ikääntyvät vanhemmat, yritys jne. Sinulla on myös se 24 h vuorokaudessa aikaa tehdä niitä samoja tekoja, joilla voit alkaa voida paremmin kuin kaikilla muillakin. Jos esimerkiksi käytät päivässä 3-4 tuntia somessa, ja sanot ettet ehdi liikkumaan tai laittamaan monipuolista ruokaa. WHAAAT?! Laita rajoitus someen vaikka 2 h ja sun päivään tulee 2 h lisää tehdä hyviä, ellei jopa ihania juttuja. Viikossa se tekee 14 tuntia hyvinvoinnista huolehtimista.

Se, miten ajattelet itsestäsi näkyy kilometrien päähän. Usko tai älä, se näkyy. Jos et ole itsellesi tärkeä, mieti kuinka sun esimerkki vaikuttaa? Esimerkin voima on uskomaton niin hyvässä kuin pahassa. Jos et arvosta itseäsi, saati että rakastaisit, tulet opettaneeksi saman myös lapsillesi. Jos vähättelet itseäsi lastesi kuullen, tulet kuulemaan samat sanat myös heidän suustaan. Tai jos hitto vie vaikka puristelet mahaasi peilin edessä ja morkkaat itseäsi, opetat saman tyttärellesi tai pojallesi! Jos nyt oot ollu vähän tämmöisellä arveluttavalla tiellä, eipä hättää! Näitä taitoja voi opetella.

Asiahan EI ole niin, että sinulla joko on hyvä itsetunto tai ei ole. Aivan samalla tavalla kuin salitekniikat tai liikuvuus ovat opeteltavissa, niin ovat myös mielen taidot! Harjoitusten avulla pystyt olemaan onnellinen siitä, mitä olet saavuttanut ja tiedät mihin olet menossa. Eikä ole yhtään syytä olla rakastamatta itseään. Jos Sinulla ei nyt vielä olisikaan kaikkea, mitä elämältä toivot ja haluat, niin ei se haittaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa tehdä töitä omien unelmien eteen. Ne on Sinun unelmia, joten Sinä pystyt saavuttamaan ne. Jokainen on aloittanut jostain, kunhan aloittaa.



Sinulla on vain yksi elämä. Miksi käyttää se johonkin sellaiseen, josta et itse pidä? Miksi käyttää aikaa vaikka semmoisessa työssä, josta et nauti (no okei, jokaisessa työssä on sekä hyviä että huonoja puolia) ainakin suurimman osan ajasta. Miksi tuhlata aikaa ihmissuhteeseen, jossa sua ei arvosteta tai jopa kohdellaan kaltoin. Tai miksi jättää aloittamatta se saliharrastus, kun kovasti haluat. Mikä siellä on pahinta mitä voi sattua? Ettet tiedä miten laitteita käytetään? Pelkäät että joku arvostelee? Sepä kertoo enempi arvostelijasta kuin sinusta, ja harvemmin ainakaan itse olen tähä törmännyt. Muutama innokas neuvoja on sattunut kyllä! :D Minä oon menny salille monesti housut väärinpäin jalassa. Kerran pudotin tangon kauhealla räminällä, kun selkä jumi kesken noston jne. jne. Jos mokaa, niin siitä oppii!

Omiin uskomuksiin ja ajatuksiin voi olla joskus pelottavaa mennä. Jos taas katselee "silmät kiinni", eikä ole valmis kohtaamaan, joskus aivan helvetin kipeitäkin asioita, tulee luultavasti tekemään asioita samalla tavalla kerran toisensa jälkeen. Mä näen mun ympärillä paljon ihmisiä, joiden suurin työ elämässä on keksiä tekosyitä sille, ettei tarvisi yrittää.

Jos Sinä kuitenkin haluat parannusta siihen, miten itsesi näet ja haluat aloittaa jostain, riittävän pienestä ja inspiroivasta, tein Sinulle pienen kirjasen. Käy linkistä lataamassa mun pieni muistutus Sinulle siitä, kuinka paljon kaikkea Ihanaa Sinusta löytyykään! 

Ihanaa Viikonlopun jatkoa!

-Milla-


 

 

Kommentit